Historie

De “Sixhaven” is door de KNZRV (Koninklijke Nederlandse Zeil- en RoeiVereniging) aangelegd in 1920. De naam “Sixhaven” komt van jonkheer Six, de toenmalige voorzitter van de KNZRV. In die eerste jaren lag het koninklijk motorjacht “Piet Hein” vaak in de Sixhaven. Enkele jaren na de tweede wereldoorlog is de “Koninklijke” verhuisd naar Muiden.

Daarop heeft Rijkswaterstaat de haven als werkhaven gebruikt bij de aanleg van de IJ-tunnel. Nadat Rijkswaterstaat de haven weer verlaten had verpauperde de haven. Ook namen enkele woonbootbewoners de Noord- en Westwal in gebruik.

Watersport Vereniging Dok en Scheepbouw heeft tenslotte in 1974 de Sixhaven in gebruik genomen en sindsdien opgebouwd tot een gezellige en internationaal bekende jachthaven met prima voorzieningen.

Watersport Veniging Dok- en Scheepsbouw

Watersport Vereniging Dok en Scheepbouw (WVDS) werd opgericht op 27 juni 1946 door een tiental scheepsbouwers van de toenmalige NDSM-werf. In 1967 werd de NDSM onderdeel van het Verolme-concern. In 1971 ging Verolme inclusief de NDSM op in het Rijn-Schelde-Verolme-concern. In 1978 werd de NDSM door het Rijn-Schelde-Verolme-concern gesloten. Uit de toen ontstane situatie is voor de NDSM nieuwbouw, de NSM opgericht, De reparatie werf van de NDSM werd voortgezet door de ADM. In 1984 ging de NSM failliet. In 1985 viel ook het doek voor de ADM.

In 1974 moest de vereniging wijken voor de uitbreidingsplannen van de werf. Tot die tijd was de WVDS gevestigd op het NDSM terrein en kon van de faciliteiten van de werf gebruik worden gemaakt. Een nieuwe ligplaats werd in overleg met de gemeente gevonden in de verwaarloosde Sixhaven. De leden van de WVDS hebben in werkploegen eigenhandig de voorzieningen in de Sixhaven opgebouwd. Het benodigde materiaal is gekocht met de ontvangen liggelden.

De Sixhaven draait nog steeds volledig op vrijwilligers van de WVDS. De havenmeesters en barbemanning in het Dokhuis zijn vrijwilligers van de vereniging. Hierdoor is de betrokkenheid groot en de sfeer gemoedelijk. Als ’s morgens gewacht wordt om uit te varen wanneer het erg druk is, lost men dit prettig met elkaar op.

Een aantal van de boten met een vaste ligplaats in de Sixhaven is in de eerste periode door de leden zelf gebouwd. Zij konden het boten bouwen niet laten in hun vrije tijd. Achter de NDSM-werf werden afvalijzer en afgekeurde reddingssloepen in jachten veranderd.

Nieuwsbrief



Sixhaven op Facebook

Word fan van de Sixhaven op Facebook en volg het laatste nieuws over de jachthaven.

Vind ik leuk

Het weer in Amsterdam